هویت معشوقه ی جامعه ی اطلاعاتی- قسمت سوم
بخش سوم؛ فرهنگ(معشوقهی سیال): فرهنگ در علوم اجتماعی انگاشت جدیدی است اما ردپای استفاده و تبیین آن را میتوان در روم باستان و در میان سخنوران رومی مانند سیسرو(Cicero) یافت اما به معنای امروزی آن، واژهی فرهنگ در قرنهای هجدهم و نوزدهم میلادی در اروپا به کار رفت و اشارهی ضمنی به پرورش و بهبود در کشاورزی و باغبانی داشت. در قرن نوزدهم میلادی این انگاشت به پالایش و ترقی افراد از راه آموزش و در نتیجه ارضای آرمانهای ملی بسط یافت. در اواسط قرن نوزدهم میلادی تعدادی از دانشمندان این انگاشت را برای ارجاع به ظرفیتهای جهانی انسان به کار گرفتند(جهت مطالعات بیشتر نگاه کنید به: آشوری، د. (1384)، فرهنگ علوم انسانی، چاپ پنجم، ویراست دوم، نشر مرکز، تهران).
فرهنگ غنیترین منبع هویت ساز است و افراد و گروهها همواره با توسل به اجزا و عناصر فرهنگی گوناگون هویت مییابند، زیرا این اجزا و عناصر توانایی چشمگیری در تامین نیاز انسانها به متمایز بودن و ادغام شدن در جمع دارند. به بیان دیگر فرهنگ هم تفاوت آفرین است، هم انسجام بخش. وقتی از فرهنگ سخن میگوییم به روشهایی اشاره داریم که انسانها به صورت فردی و جمعی از طریق ارتباط با دیگران زندگی خود را معنادار میکنند. در جوامع سنتی، استحکام بالای مرزها، فضای انحصاری برای فرهنگهای خاص فراهم میکرد و فرهنگها میتوانستند با بهرهگیری از مصونیت مبتنی بر چنان انحصاری، جایگاهی مطلق و متمایز پیدا کنند(بهزادفر، 1390).
امروزه پدیدهی جهانی شدن یا جهانی سازی(توضیح دربارهی تفاوت این دو مفهوم در این متن نمیگنجد، جهت مطالعات بیشتر به مصاحبهها و مقالات پرویز پیران در این خصوص مراجعه کنید)، مرزهای فضای انحصاری فرهنگها را در هم میشکند و هندسهی جدید جامعهی جهانی را پایهریزی میکند. توانایی مکان در مقید کردن روابط اجتماعی کاهش مییابد. از این رو تفاوت مبتنی بر تمایز خرده فرهنگها در تقابل با شباهت مبتنی بر فرهنگ جهانی قرار میگیرد و ثبات، خلوص، و جلوههای منحصر بفرد فرهنگها جای خود را به آمیزگری، نوسان و سیالیت فرهنگی میدهند.
با فراگیر شدن این فرآیند سازمانهای چند ملیتی راهبردی با تبعیت از عقلانیت و منفعت طلبی، فراسوی تفاوتها و تعلق فرهنگی اداره میشوند و اشکال متفاوتی از هویت را رقم میزنند(گل محمدی، 1381). از این رو این نوع فرهنگ بیشتر رو به شباهت دارد تا تفاوت.
چندی پیش در حال تماشای مستندی تحت عنوان عکاس جنگ بودم که به تشریح پروژههای جیمز نچوی(James Nachtway) در بوسنی، سارایوو، فلسطین و... میپرداخت، تصویری از میان عکسهای این عکاس آمریکایی نظر مرا به خود جلب کرد، جوان فلسطینی در حالی که سنگ در دست دارد و پس زمینهی تصویر را دود غلیظ سیاهی فرا گرفته در حال مبارزه است، این جوان فلسطینی لباسی با مارک بلو جین(Blue Jeans) به تن دارد. امروزه این تصویر برای ما چندان غیر طبیعی نیست، معترضین میدان تیان آن من، اسقلال طلبان الجزایر، دانشجویان جنبش 1968 تا شرکت کنندههای جنبش اشغال وال استریت همه و همه در نظام تولید و مصرف جهانی لباسهای یکسان به تن میکنند و بعضا این لباسها و مارکها متعلق به کشور یا گروهی است که آماج اعتراض و مبارزهی آنها است. امروزه از تفاوت لباسهای سربازهای رومی، مبارزین جنگهای صلیبی و... خبری نیست. امروزه در رستورانهای چینی غرب میتوان با کوایدزه(چوبهای غذاخوری چینی) غذای شرقی خورد؛ کارگران جین پوش در تمام دنیا دیده میشوند و کالاها و تولیدات انحصاری معنای چندانی ندارند.
تصویر معشوقهی لامکان و فشردهی محصول جامعهی اطلاعاتی نیز چند فرهنگی، سیال و دائما درحال تغییر است. او رفتار، پوشش و اشکال گوناگون و آمیزگرانهای دارد و نمیتوان او را درچارچوب انحصار فرهنگی خاصی مصون و در مدت زمانی طولانی، بدون تغییر نگه داشت. او کالاهای تولید شده در گسترهی جهان را اختیار میکند، شیوههای مختلف آداب و رسوم، رقصها و رفتارهای فرهنگها را برمیگزیند و محصول تکه چسبانی فرهنگی است. انسان محصول این جامعه لباسهای فرهنگهای مختلف را تن تصویر معشوقهی جامعهی اطلاعاتی خویش میکند، با زبان مادری با او صحبت میکند، به زبان فرانسه شعرهای او را گوش میکند، در اجتماع او انگلیسی صحبت میکند. او گاهی قد و قامت بلوک شرقی، مهربانی شرقی، وجوه اجتماعی و تمدن غربی دارد، گاهی بسیار ترقیخواه و آزاد اندیش است، گاهی بسیار واپسگرا و این اختیارها دائما از کانالهای ارتباطی انسان محصول جامعهی اطلاعاتی به تصویر آرمانیاش اضافه میشود.